Sindromul de apnee in somn are
consecinte atat in plan personal cat si familial. Astfel,
persoanele care sufera de aceasta afectiune se confrunta cu somnolenta
diurna, in plan social depresie, iritabiliate, disfunctii sexuale, dificultati de concentrare sau probleme de memorie, dar consecintele nu se opresc aici.
Sindromul de apnee in somn
are o prevalenta de 24% in randul barbatilor cu varsta cuprinse intre
30 si 60 de ani, si de 9% in randul femeilor din aceeasi categorie de
varsta. Iar aceste procente trebuie asociate si numarului mare de
accidente rutiere cauzate de atipirea la volan, adica acel episod scurt
de 4-6 secunde caracterizat de pierderea cunostintei si care apare, de
obicei, fara ca persoana sa constientizeze fenomenul. De
asemenea,accidentele casnice si cele de munca pot fi provocate de
somnolenta diurna si lipsa de concentrare, asociate sindromului de apnee
in somn.
De exemplu, in Statele Unite, somnolenta a fost
asociata in peste 30% din accidentele majore ale vehiculelor comerciale
(conduse de soferii profesionisti). Iar statisticile din SUA descriu un
tablou destul de sumbru:
• 2 din 5 soferi (41%) au recunoscut ca au atipit
cel putin odata la volan. 1 din 10 soferi au specificat ca asta s-a
intamplat chiar in ultimul an. ( Fundatia AAA pentru Studiul Sigurantei
de Trafic);
• 1 din 6 acidente (16.5%) sunt mortale, 1 din 8
accidente necesita spitalizare, iar 1 din 8 accidente au fost provocate
de atipirea la volan;
• Administratia Nationala a Sigurantei
Autostrazilor a estimat ca somnolenta la volan provoaca anual 1.550
morti, 71.000 raniti si mai mult de 100.000 accidente;
• Mai mult de jumatate dintre soferii (55%) care au
declarat ca au atipit macar odata la volan in ultimul an, au afirmat ca
in momentul atipirii conduceau de mai putin de o ora;
De asemenea, un studiu efectuat de Spanish Sleep
Society a raportat o asociere puternica intre apnea in somn si riscul de
accidente rutiere, rezultatele confirmand ca rata accidentelor in
trafic printre persoanele cu apnee in somn este de 4 ori mai mare.
Tocmai de aceea, diagnosticarea si initierea unui
tratament corespunzator sunt absolut necesare pentru a reduce riscul de
accidente.
In Europa, numai 5 tari care au reglementari legislative specifice apneei in somn sau narcolepsiei,
iar Romania nu se numara printre ele. O atentie particulara este
acordata soferilor cu risc crescut de accidente asa cum sunt soferii
profesionisti.
No comments:
Post a Comment